woensdag 30 december 2015

Een terugblik en een knipoog naar de toekomst

Oke het is weer een maand geleden, gelukkig bijna nieuwjaar dus kunnen we weer goede voornemens maken.

Maar eerst maar eens even wat korte terug blikken.

Na de Zevenheuvelloop een training samen met dochter Deborah gedaan les 8 van Evy ik moet zeggen zijn best pittige lesjes 7 keer 2 min versnellen met 1 min rust.
En tuurlijk je kan zo snel gaan als je zelf wil maar dan komt er toch een stukje machtsstrijd tussen moeder en dochter om de hoek kijken, deze keer kon ik nog voor blijven maar ik ben bang dat de jeugd toch makkelijker sneller gaat.
Voorlopig blij dat ze het lopen weer aan het oppakken is en er plezier aan beleeft.

Dan gaan we eind november weer met zijn alle naar Het is voor niks, dit is een loop in Geldrop die over de heide en door de bossen gaat een geweldig mooie loop, die zoals de naam het al zegt niets kost maar wel erg goed is georganiseerd.
Deze keer had ik bedacht om na drie keer de 21 km gedaan te hebben nu voor de 30 km te gaan maar met de planning voor de week erna in gedachte gekozen voor de 21 km in een lekker rustig tempo samen met Ginnie.

Begin december een mooi moment om eens te kijken waar we staan met alle doelstellingen die ik wilde behalen, nou die ga ik dus niet behalen. Het is ook best een beetje raar jaar geweest dus niks ergs, voordeel ik heb alvast mooie doelstellingen voor volgend jaar.


6 December we gaan redelijk onverwachts met een groep naar Spijkenisse om daar te lopen, Andre die een behoorlijke tijd uit de running is geweest hoopt daar weer een halve te lopen en Reint doet met hem mee. Brigitte heeft Marcel als haas geregeld voor een snelle 5 km te lopen en de dames Annelies, Saskia en Ginnie gaan voor een gezellige 5 km op pad. Martin loopt niet en is fotograaf en ik ga voor een pittige 10 km die ik weer eens onder het uur wil lopen. Tja ik loop niet zoveel een 10 km en de laatste keren waren ze niet echt vlot te noemen, dus vandaag gaat het gas erop.
De start is met zijn alle op de baan en ook de 5 km vertrekt met de 10 km mee, best redelijk druk dus, maar goed na even wat inhaal werk en gemopper op mezelf heb ik het ritme er in en heb ik redelijk de ruimte om te lopen. Voor mij loopt een dame die in een mooi strak tempo loop en ik blijf hier keurig aan plakken, zo kan ik niet te snel in het begin maar ook niet te langzaam. Helaas bij 3 km gaat ze de bocht om voor de route van de 5 km en moet ik het alleen verder doen. Ik blijf heel constant lopen en het gaat niet makkelijk maar het blijft net te doen, tot ik in km acht teveel ga versnellen en dat kost me mijn kop, of te wel mijn ademhaling gaat met mij aan de haal en ik moet WANDELEN het is maar heel even maar toch. Ga ik het redden nog een dikke anderhalve kilometer, pijn in mijn milt/nieren en de ademhaling te hoog!!!! Je moet leren stuk gaan zeggen ze dus blik op strak vooruit en het gas erop, muziek snoei hard zodat ik mijn ademhaling niet meer hoor en gaan, de dijk over en dan he windje in de rug en dijk af dat is prettig oke moet ik straks een heel rondje op de baan of ben ik er gelijk…….waar blijft de finish, smal paadje en ja hoor hier draaien we de baan op, ik moet driekwart rond, ik hoor de meiden gillen en zie Martin die even het lijdend voorwerp is en mijn flesje toegeworpen krijg, blik op oorlog en gaan, net over de finish gaat er eentje heerlijk over zijn nek en ik ontplof bijna, ik heb het gehaald binnen het uur toch??? Eigen geklokte tijd 59.22 volgens de meeting 59.54 verschil zit in het startschot en eer ik over de start ging maar hoe dan ook onder het uur missie volbracht.



Daarna gezellig met zijn alle naar Brigitte en Reint voor een lekker bakje soep en smeersels en hartige taarten enz, want tja wat je eraf ren moet je er weer aan eten toch? Al met al weer een heel gezellig weekend met de vriendjes van Running Plus.

Dan weer een weekje van gewoon trainen en doen en die Bruggenloop onder de 1.30 ach ik zie het wel ik ga gewoon lekker lopen en niet meer en niet minder.
Zondag 13 december de dag van de Bruggenloop, ik slaap lekker een beetje uit en Martin gaat met de jongens een rondje lopen.
Als ik wakker word en op mijn telefoon kijk schrik ik, een loop vriendinnetje die ziek was is overleden, bah ik heb er geen woorden voor die rot ziekte ook. In de loop van de ochtend komt er een berichtje van een van de meiden om elkaar even voor het lopen te treffen en een hart onder de riem te steken.

We verdwijnen eigenlijk allemaal stiletjes in onze startvakken en wat ben ik blij dat Martin bij me is. Ik merk dat mijn lontje niet al te lang is en ik word kwaad op iedereen die over de hekken klimt om het start vak in te gaan, ze klimmen haast op je nek echt waardeloos.
Dan kunnen we eindelijk los en ik probeer mijn gedachte los te laten op mijn muziek, althans die hoop had ik dan, ik hoor niks nee he wat is er aan de hand, hoor ik echt niks? Nee er komt echt geen geluid uit, ik blijf tegen beter weten in proberen en ik hoor mijn ademhaling lekker omhoog schieten tuurlijk dit kan er ook nog wel bij grrrrrrrrr. Goede raad is duur wat te doen ik probeer het zonder muziek maar na een goede kilometer weet ik dit gaat het niet worden, ik moet even aan de kant doorwandelen, muziek goed doen, ritme weer terug krijgen en niet nadenken over de verspilde 20 seconden, hup gas erop en gaan, kijken hoever we komen.

De Erasmusbrug  een flinke kuitenbijter gaat redelijk goed zo nu lekker naar beneden en dan even een stuk redelijk vlak, lees goed redelijk want er zit nog een tunneltje in en wat vals plat, maar het tempo blijft goed ik verbaas mezelf een beetje.
Dan gaan we de Brienoordbrug op en ik zit er best een beetje doorheen maar hier gaan wandelen waar zoveel publiek staat het zal toch niet, en boven denk ik oke we zitten boven het uur op de 10 km maar we gaan nu naar beneden en ach we blijven ervoor gaan.
We tikken de 13 km aan en ik zie dat het haalbaar moet zijn als het parcours niet te lang is en ik door kan bijten alles gaat zeer doen ademhaling schiet omhoog maar ik durf te blijven lopen, 14 km oke het is haalbaar nog even wat gas erop en gaan.
Het gaat lukken zal ik dan eindelijk na zes jaar onder de 1.30 duiken, ik loop te tollen op me voetjes maar ik ga en ga door en yes het is gelukt 1.29.37 eindelijk.



Het was de bedoeling om na de loop nog even elkaar te zien maar ik ben moe en ik wil naar huis dus doe ik slim en ga ik lekker naar huis, heerlijk dat Martin er is om me te steunen heb het even nodig.

Woensdag heerlijk mijn rondje op Albert Heijn tempo lekker relax even alle dingen weer op een rijtje zetten en zo zeker aan het einde van het jaar weer nieuwe dingen bedenken, want een zes uurs loop blijft toch kriebelen en wie weet wat er allemaal mogelijk is maar eerst De Marathon.


O ja en dan nog even denken over de Mont Ventoux, we kregen afgelopen weekend een mailtje van Ronald voor een reünie van Stichting MoveforMS en ik moet zeggen als ik dat zo lees en terug denk aan september 2012 dan ben ik eigenlijk al verkocht, ik wil zo graag nog een keer die berg op, nog een keer dat meemaken maar zou Martin ook willen?
Vanavond eens een visje uitgooien, nou die vis die beet gelijk ook Martin wil graag nog een keer die berg op dus dat moeten we zien te gaan regelen, pas op mensen we zoeken sponsors, ik ga hier volgend jaar uitgebreid op terug komen.



En zo lopen we eigenlijk het jaar uit, mag terugkijken op een jaar met heel veel emoties een jaar waarin ik mijn doelstellingen niet kon behalen, maar goed die staan gewoon dus weer voor volgend jaar. Een jaar met heel veel nieuwe uitdagingen en plannen.

Totaal gelopen km                     2450
Nog te volbrengen km               250
Totaal gelopen in training         2112.8
Aantal keer met regen               24                       
Totaal gelopen in wedstrijd       337.2
Aantal keer met regen              3
   


Doelstelling 2015

Totaal gelopen km                     2700            behaald: 2450
Gelopen km training                  2200           behaald: 2112.8    
Gelopen km in wedstrijd           500             behaald: 337.2      
Calorieën verbranden                200.000      behaald: 172.694
Uren lopen                                 350              behaald: 307
Aantal keer lopen                      225              behaald: 220
Gemiddelde snelheid per keer     8.5             behaald: 8
Gemiddelde aantal km per keer   12              behaald: 11.13


Doelstelling 2016
Totaal gelopen km                     2700           
Gelopen km training                  2200                    
Gelopen km in wedstrijd           500                      
Calorieën verbranden                200.000
Uren lopen                                 350            
Aantal keer lopen                       225            
Gemiddelde snelheid per keer     8.5    
Gemiddelde aantal km per keer   12              




Planning 2016
3 jan halve van Westvoorne
10 jan halve van Egmond
24 jan trainingsloop Energie 25 km
31 jan Meerdaalwoud trail 26 km
7 febr trainingsloop Energie 28 km
21 febr Trail by the Sea
6 maart trainingsloop Energie 32 km
12 maart Sallandtrail
20 maart trainingsloop Energie 35 km
10 april Marathon Rotterdam
22 mei de halve van Leiden
22 mei 6 uur tijdens de 24 uur van Steenbergen
5 juni Great Beawers Halve marathon in Puurs Belgie
…………………………………
16 augustus Trail des Fantomes
18 sept De Mont Ventoux


O ja en dan zijn er vrouwen die sparen pumps dan heb je vrouwen die sparen sportschoenen, juist ik heb meer sportschoenen dan pumps en op deze ga ik het nieuwe jaar beginnen, kijken welke het einde van het jaar niet gaan halen.
                                      

Al met al weer een mooi rijtje met uitdagingen het word weer genieten.

Voor nu wens ik jullie een goede en veilige jaarwisseling en tot snel.                                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten